Blog Image

2010

Karta

Förhoppningsvis så kan ni titta på denna länken för att se var jag cyklat. Fast ibland kanske den inte stämmer, för man kanske inte riktigt vet vilka vägar man tagit...

Skövde-Hem

Cykla Posted on Fri, June 26, 2009 17:37:10

Då var det slut på detta årets cykelsemester. Efter drygt 966 km så beslöt jag i morse när jag var på väg från Skövde att skita i allt och bege mig hemmåt igen. Jag cyklade in till bussgods och fixade in cykeln, men jag var tvungen att ha en cykelkartong för att skicka den. Blev körd av en herre till Helges cykel som låg vid team sportia. Fick en karton från en Lifebike cykel, den var sjukt stor. Mycket större än en vanlig kartong. Hela min cykel fick plats där efter smärre ingrepp med styret, sadeln och pedalerna.

Cykeln kommer iväg från Skövde på måndag. Köpte en sista minuten biljett hem till Malmö. Det kostade mig 358 kr. Bussgodset kostade 374 kr. strax över 700 kr allt som allt. Det är ungefär vad 3-4 dagars cykling med mat och boende skulle ha kostat mig.

Sammanfattning följer senare.

Bilder från årets cykling

Kristinehamn-Skövde

Cykla Posted on Thu, June 25, 2009 21:38:44

Jag steg upp hyfsat tidigt för jag hade planerat en långrunda idag. Käkade frukost och packade ihop mina ting. Cyklade in till centrum och fortsatte sedan söderut på småvägar fram till Nybble. Det var tyvärr en mil längre än den stora vägen. Jag blev omkörd av en gammal traktor på den lilla vägen, jag lade mig bakom den och slapp således den halt kraftiga motvinden. Höll en hastighet på 29.5 km/h i ca 2 km.

Efter Nybble körde jag ut på väg 26 och fortsatte på den tills jag kom till Gullspång. Där åt jag en hamburgare och cyklade sedan vidare på samma väg. Kom fram till Berga och var tvungen att ta en annan väg förbi Mariestad som jag inte ville in i. Körde mellan väg 201 och 202 fram till väg 200. Den skulle jag följa hela vägen till Skövde. Innan dess på väg 201 så fick jag givetvis en punktering tre km innan 200-vägen. Jag hade en ny slang som jag köpt i Växjö och den åkte in. Jag såg givetvis också att däcket har blivit skavt av fälgen. Det är inte jättebra kan jag säga. Slits den mer på samma ställe så riskerar jag att det lossnar från fälgen. Det är inte att föredra. Men det är inte många kilometer som jag har kvar så jag ändrade, vred och vände lite på däcket tills det kändes bra och nu hoppas jag på att det kommer slitas på ett annat ställe på däcket.

Satte in pannbenet och tuggade vidare på de 24 km jag hade kvar till Skövde och käkade en hamburgare till när jag väl var inne i tätorten. Campingen ligger på ett berg tre km från centrum. Jag orkade inte cykla alla de km för det var en sjuk stigning som inleddes. Det fick bli att putta upp cykeln. Jag skulle egentligen till Varnhem idag, men det kanske blir imorgon. Det finns mycket mer att berätta om dagens etapp som var den kanske krävande för tillfället, men jag stavar som en kratta och orkar inte korrekturläsa efter 138 km, eller 73 km, eller 50 km för den delen, så jag orkar inte skriva mer.

Dagens siffror är lite konstiga, det beror på att de är uppskattade då min cykeldator har blivit nollställd sånär som på den totala distansen från Malmö, men jag kommer ihåg lite vagt vad den visade:

Sträcka: ca 138 km
Effektiv cykeltid: 6 timmar 27 minuter (väldigt uppskattat, mer än 6 timmar i alla fall)
Med. Hast: ??? km/h
Max hast: 40.något km/h
Tot. sträcka: 966 km, imorgon blir det över 1000 km, skönt.

Karlstad-Kristinehamn

Cykla Posted on Wed, June 24, 2009 20:50:04

Jag låg och drog mig i säcken i säkert en och en halv timme. Jag kände inte för att cykla direkt. Tog mig en funderare och kom fram till att jag skulle ta en vilodag borta i bomstad. Sen började det sprattla i benen av tristess. Jag bestämde mig för att ta en lugn tur till Kristinahamn istället. Det var under tio mil så då var det ju en sorts vilodag idag igen! kanon tänkte jag.

Packade ihop, köpte bullar i kiosken och checkade ut. Käkade upp några bullar på cykeln och körde i sakta fart till karlstad. Var där omkring 12 någon gång. Jättetrevlig och fin stad. Folk lg och solade längst vattnet mitt inne i staden och jag passade på att spana in Karl IX som stod precis vid vattnet.

Körde vidare till en cykelhandlare och köpte lite olja till min kedja som nu var torrare än fnöske. Passade på att pumpa däcken som släppt sig lite. Kedjan är numera solkigt blöt. En riktigt fin syn faktiskt.

Frågade runt lite och fick höra att det fanns en fin cykelväg till Skattkärr som kopplades ihop med en nybyggd cykelväg till Kristinehamn. Cyklade sakta sakta iväg till Alster och frågade mig fram. Kom till slut till Skattkärr där jag handlade ett paket vaniljsnäckor som jag tog någon av. Körde vidare mot Kristinehamn på småvägar. Kom till en gammal kyrkoplats där det var några minnesmärken och så. Stannade och fikade lite där.

Det kom fram två hästar till mig när jag satt där. En tjej och en kille. Tjejen var jättestor och fin och killen var ännu större. Jag klappade lite på tjejen och sedan kom killen emoot mig, då blev jag llite skraj, han var stor som ett hus och stängslet var bara en halv meter högt. Klappade lite snabbt på tjejen igen och sedan cyklade jag vidare. Kom till Väse kyrka där jag skulle fylla på vatten.

Frågade efter vägen och fick reda på att det var en baggis att komma till den nya cykelvägen. Gick till kyrkogården för vattnets skull, möttes av en skylt där det stod att vattnet var otjänligt som dricksvatten, gick in till pastorsexpeditionen och fyllde på där istället. Körde sedan vidare mot cykelvägen.

Körde på “gamla Karlstadsvägen” och skulle sedan möta upp min väg till Kristinehamn enligt de jag frågat. Tji fick jag! kom till en korsning till E18 och visste varken in eller ut. Virrade omkring på de småvägar där fanns och kom hela tiden till återvändsvägar. Till slut så cyklade jag till ett hus och frågade. jag var andra cyklisten som kom idag och frågat sa han. Den andra kom bara en och en halv timme tidigare. I alla fall. Man var tvungen att cykla 2 km på E18 för att komma till cykelvägen. Just det partiet av E18 var tvåfiligt på mitt håll och jag tog sats och cyklade på. Kom till slut till cykelvägen.

Där såg jag en gammal tant som cyklade jag jag cyklade upp jämnsides med henne. Vi började snacka och hon sa att om hon vann tre miljoner så skulle hon minsann ta och asfaltera denna vägen. Det var en grusväg vi cyklade på för tillfället. Vi började snacka om allt möjligt. Egentligenvar det mest hon som snackade, jag bara sa det vanliga när en tjej pratar, typ, “ja, mmm, jasså, vad kul! Precis” osv…

Hon berättade om saker längst vägen och om hur hon hade cyklat till skolan där när hon var liten och om de kalla vintrarna på 40-talet och att man var tvungen att ha ransoneringskort under krigstiden. Man var tvungen att skaffa sig en slaktlicens för at slakta grisen när man skulle det. Det krävdes tydligen 100 poäng eller liknande för att få den licensen.

Sen berättade hon om en massa saker, hur landsbygden avfolkades, om hur landskapet förändrats på 50 och 60-talet och om att hon snart skulle stanna för att plocka smultron längst väggrenen. Vi kom till stället där hon skulle plocka ooch upptäckte att det fanns två personeri området. Då ändrade hon sig och ville inte plocka längre. Vi cyklade på. Kom till ett gammalt mejeri där hon pekade ut ett hus som hennes gammel farfar eller liknande varit med och byggt. Åt någon Adel Sparre eller liknande. Kommer inte riktigt ihåg.

Hon hade även haft en farfars bror som hade dött när han var liten. När hon hade frågat vad han dog av hade farfarn sagt att han skrek ihjäl sig. Antagligen var det blindtarmen enligt tanten. Efter ett tag så sa hon att vägen gick mycket snabbare när man hade sällskap. Det var kul att höra. Vi cyklade mellan 10-12 km/h under tiden tillsammans. Vi snackade lite om hennes syster, om hennes kolonilott på haga där hon odlade jordärtskockor (stavas det så?) för att de var för dyra i affären och massa annat.

Vi kom in till Kristinehaamn och hon sa att vi kommit till Luseasken eller något sådant konstigt, jag sa “say what?” och hon berättade hea historien om det namnet. Till slut sa vi hejdå och hon bara viftade lite snabbt med handen åt hållet som jag ungefär skulle ta. jag cyklade det hållet och vände sedan om för att jag ville in till centrum.

Körde in till turistinformationen och kollade läget lite. De var tre pers som inte hade något att göra. Kollade upp campingar och fastnade för skymningens camping, enligt tjejen på turistinformationen så var den att föredra. Jag tittade på en karta och konstaterade snabbt att den låg vid vänern och sa tack och hej. Då plötsligt mötte jag den andra cyklisten som hade frågat om vägen. Han hade blivit hänvisade till fel vägar av olika människor han hade snackat med. Men jag tror bara att han hade missförståt. Han var en norsk man på va 65 år som pratade konstigt.

Kom till campingen och slog upp tältet. Duschade och rakade mig och nu sitter jag här. Nu kommer dagens siffror, håll tillgodo och kom ihåg att detta var en vilodag. Det och tanten är skälet till att med. hastigheten är så låg. cyklade trots allt 10-15 km i hennes takt…

Sträcka: 73.36 km
Effektiv cykeltid: 4 timmar 43 minuter 26 sekunder
Med. hast: 15.91 km/h
Max hast: 41.7 km/h
Tot. sträcka: 828 km

Säffle-Karlstad

Cykla Posted on Tue, June 23, 2009 21:13:42

Så, nu har jag kommit hit. Till Karlstad alltså, i alla fall en bit utanför tätorten. Sitter på bomstadbadens camping nu. Vi börjar med dagens etapp…

Det var planerat att bli en lugn dagstur idag. Det blev det sannerlgen. Senast jag kollade cykeldatorn så visade den drygt 80 km. Lite lagom sådär en dag som denna när man är lite trött.

Jag vaknade vid 7.45 och sedan snackade jag lite med Tilda per telefon. Låg sedan och tittade på kartor på nätet och den som jag hade i knäet, för att se vilken väg som var lämplig att ta till Karlstad. Började riva lägret vid 9.30. Blev klar för avfärd ca 45 minuter senare. Köpte två bullar i campens affär. Kökade dem och en portion havregrynsgröt från kronan (jägarstat aka grönpåse). Fixade sista sakerna och fyllde vattenflaskorna.

Körde de sista kilometrarna in till Säffle igen och tittade förbi turistbyrån, där inne var ett par tyskar och snackade med tjejerna, jag ställde mig artigt bakom dem och väntade. Sen så tittade en av tjejerna fram mellan tyskarnas axlar och frågade om jag ville ha hjälp. Det ville jag.

Förklarade att jag skulle till Karlstad och att jag inte ville cykla på den stora vägen, vilket man inte får heller. Hon drog fram en karta över värmland och visade en alternativ väg. Sedan kom en karta fram med cykelvägar. Jag studerade den noga och försökte memorera vilken väg som var markerad som cykelväg, det gick sådär… Kom fram till att det var bäst att cykla till Liljarud tror jag det hette och sedan till Grums för att ta mig till Edsvall och sedan den “gamla Karlstadsvägen” hit.

Jag roffade åt mig värmlandskartan, den var trots allt gratis medan den andra kostade 117 kr. Bytte ut den befintliga kartan mot den och bagav mig. Cyklade på i lugnt tempo, väldigt lugnt. Kom till Liljerud när jag helt plötsligt kom på att det inte fanns några vattendepåer eeehrmmm, jag menar kyrkor utmarkerade på den nya kartan, jag blev förskräckt! Detta betydde att jag inte skulle kunna planera mitt vattenintag. Som tur var hade jag fyllt på så jag hade 1.5 liter kvar. Cyklade vidare till Grums via en cykelväg längst den stora vägen, det var väldigt skönt.

Väl i Grums så kikade jag in i en kiosk och beställde en 150 grams korv med mos, till det blev det en 33 cl trocadero. Mannen i kassan/köket konstaterade att jag kom från skåne och ställde massa frågor om avståndet mellan Landskrona och Helsingborg och om hur lång tid det tog att komma dit med tåg från Göteborg och hur stort det var. Jag svarade så sanningsenligt jag kunde och satte mig sedan för födointag. Det gick ner denna gången också.

Cykalde vidare mot Edsvall på inlandsvägen, kom fram och frågade om var den gamla vägen låg. Fick en handflata i rätt riktning och tog sikte däråt. Kom dit och såg en skylt med 18 km till Karlstad. Nu var vattenflaskorna tomma. Grejt, tänkte jag. Jag får stanna vid nästa kyrka på vägen och fylla på. Kom det några kyrkor? Givetvis inte, de är helt enkelt inte lika goda kristna som i västra götaland och småland. SKAM tänkte jag.

Svängde av till en ridskola och fick lov att ta två liter av dem. Sedan var det raka vägen till IKEA och sedan var det gott skyltat till campingen. Kom hit och bad om en tältplaats med el. Tältplats fick jag men inte el. Fine, sa jag för mig själv och gick till min tältplats. Smällde upp tältet efter att jag köpt två folköl och drack en medan jag gjorde det. Bytte om till badkläder och tog årets andra sötvattensdopp. Den första gången som jag någonsin badade i Vänerns söta vatten. Skrubbade mig ordentligt med sanden från bottnen och gick sedan upp och duschade. Köpte en gorbys pirog och en billys pan pizza, chicken taco limited edition. käkade dem och sedan kokade jag vatten och käkade upp en påse frystorkat jag fick av Tilda innan avresa.

Nu sitter jag i köket och har ätit och laddar datorn. Kollade lite på allsång på skansen innan, det var två små flickor som hade satt på det. När Måns kom ut och började sjunga så började de sjunga med och dansa lite smått, såg skoj ut. Sen så smånynnade de med i samtliga visor som de körde en medley på.

Det är jättemånga ungdomar i 20 års åldern som bor här i husvagn, det tycker jag är väldigt udda.

Glömde att skriva en sak igår. Om du gillar att köra med släp efter bilen så skall du göra det på sträckan jag körde igår. Väldigt många körde med släp där. Stora släp, små släp, släp med båtar på, båtsläp utan båtar, j, nästan alla möjligga släp man kan finna. Fast det kanske inte bara var här, släpdag i Sverige igår?

Jag vill passa på att skänka en tanke till den cyklist som omkom i en olycka där hon tragiskt nog hamnade under ett traktorsläp inne i centrala Växjö tidigare idag.

Dagens siffror:

Sträcka: 81.73 km
Effektiv cykeltid: 4 timmar 19 minuter 48 sekunder
Med. hast: 19.16 km/h
Max hast: 48.1 km/h
Tot. sträcka: 755 km

Vänersborg-Säffle

Cykla Posted on Mon, June 22, 2009 20:47:15

Jag vaknade strax innan 8och började göra mig iordning. Hade googlat lite på vilken väg som var bäst att ta ner till karlstad. Såg att det var E-45:an.Medan jag stod och fyllde på vatten till turen så kom det fram en äldre tysk man och började snacka med mig. Han undrade vart jag skulle och jag sade att jag hade sikte på Karlstad, även om jag visste att jag inte skulle palla m ig dit, ddet var runt 200 km eller så.

Jag tänkte först ta lite småvägar för att det var mitträcke på den sträckan av E-45:an som jag hade i starten. Cyklade och cyklade. Men föst hade jag givetvis smort in mig med solskyddsmedel! Följde dalslandsleden och sverigeleden och passerade mången kyrka där jag passade på att fylla på vatten, vätskade rätt rejält nu när det var s varmt ute. Solen sken konstant.

I Grinstad köpte jag kanelbullar och en mjölkdryck av något slag som jag tog till lunch. Sedan kom jag fram till samhället Järn där jag svängde av till Mellerud. Kom dit och avvek sedan från lederna. Härifrån tog jag E-45:an efter att jag talat med en dam. Hon sa att det var 70/90-väg och att det inte fanns mitträcke förrän Åmål-Säffle. Körde på vägen som bara den! Det var i början ganska trångt men det lättade betydligt när det visade sig att de höll på att bygga om vägen. Jag fick till en början ca 1 meter för mig själv på höger väggren.

När jag kommit till en bro där jag tog det lite långsamt ser jag två personer som går på den. Det är camping-tysken och hans fru! Vi snackar lite och han blir vad jag tror är impad. Det var kul. Vi tog farväl och jag körde vidare. Efter ett tag så var jag tvungen att köra över på motgående väggren för att min egen tog slut. Men det gjorde inget. Byggarna hade spärrat av 1.5 meter på vänster väggren där det bara stod någon enstak grävmaskin som hejade på mig. Det var rätt så skönt.

Efter tusen miljoner kilometer så kom jag in till Åmål. Fin stad, mycket trevligt verkade det. Iom att klockan var strax efter 15 så bestämde jag mig för att ta mig vidare till Säffle och Duse udde camping. Sagt och gjort. Kunde ju inte ta E-45:an för det var mitträcke där. Så jag fick ta vad ortsborna kallade ”gamla ååmålsvägen” till Säffle. Iom att stora vägen var 16 km lång trodde jag att denna vägen skulle vara runt 20 kanske. MEN ACK så fel! Den var ju bara runt 31 km lång… Här fick jag totalstopp och kände att nej banne mig, nu får det räcka. Käkade ett paket dextrosol och lite bulle från campingen i morse och kämpade vidare.

Kom fram till Säffle och körde direkt in till Coop där jag köpte två 2.8%, godis och fyra billys pan pizza. Vidare till Duse camping som låg 6 km bort. Nu sitter jag här, har duschat, satt upp tältet och fixat och käkat mina 2000 kalorier. Imorgon skall jag ta det lugnt. Runt 80-100 km max. Måste vila lite. Blev lite längre idag. De sista milen efter 100 km känns faktiskt. Nästan alltid.

Nu till det viktiga. Statsen:::::

Sträcka: 136.34 km
Effektiv cykeltid: 6 timmar 21 minuter 46 sekunder
Med. Hast: 21.63 km/h
Max hast: 52.4 km/h (om jag inte mött en fet lastbil hade jag lätt klarat 55!!!)
Tot. sträcka: 673 km

Glömde ju säga att jag änligen passerade värmlandsgränsen!! Så, efter fyra år så sitter man här och blir uppäten av mygg och annat djävulskap. Riktigt trevligt!

Väl mött!

Hindås-Vänersborg

Cykla Posted on Sun, June 21, 2009 21:35:31

Igår körde vi upp till Hindås så då blev det ingen cykling utan en skön vilodag.

Idag däremot blev deet cykling för hela slanten. Kom igång lite senare än brukligt vid 11 tiden. Körde på väg 180 som var riktigt fin faktiskt. En stor och bred väggren som man kunde cykla på. Den var säkert 1.5 meter bred. Himla fin. Kom till Alingsås och sedan vidare till väg 190 mot Trollhättan. Väg 190 hade en väggren som varierade mellan 30-50 cm. Det var mindre kul. Den var dock inte speciellt kraftigt trafikerad.

Givetvis kom reget idag också. Jag hivade på mig kläderna och cyklade vidare. När jag kom strax inpå Sollebrunn var det dags för lunch. Det blev en macka och en frukostbulle med smålänsk lökkorv på från frukosten i morse. I Sollebrunn fanns också en gammal Shell mack frn 550-talet som var ganska fin. Pappa tipsade om den. Annars så blev jag konfundersam över vilken väg jag skulle ta till Trollhättan. Små vägar, eller väg 42. Det blev 42.an efter att jag frågat en dam om dess beskaffenhet. Det skulle vara mycket 70-sträckor, utan mitträcke och raka vägen. Sagt och gjort, cyklade cyklade cyklade. Kom efter mycket nötning fram till Trollhättan.

Det hade börjat regna så jag skippade att titta så mycket på staden. Raggarna och de andra folket i den staden sa mig att det inte var mycket att se. De flesta såg elaka ut. Alla utann tjejen på preem som var så snäll och hjälpte mig hitta vägen mot Vänersborg. Cyklade hennes givna väg och kom fram till slut. Cyklade till ursands camping tror ja det heter, ca 3 km norr om stan. Sitter här nu och surfar på deras nät. De har en netgear.

Vänersborg verkade vara en riktigt trevlig stad, mycket fin. Jag hoppas numera på en riktigt fin vecka med bara minimalt med regn.

har förövrigt cyklat förbi två kyrkoruiner idag. Vid den första, lagmansereds kyrkoruin så fanns det ett utehus som jag besökte. Trevligt att de tänker på kringresande. Nu håller knotten på att äta upp mig. Bilder från idag kommer imorgon eller senare.

Sträcka: 122.05 km
Effektiv cykeltid: 5 timmar 53 minuter 31 sekunder
Med. hast: 20.97 km/h
Max hast: 48.7km/h
Tot. sträcka: 536 km

Idag är dagen då solen är uppe som längst. Skall läsa lite i min bok nu tror jag bestämt!

Vaggeryd-bottanryd-Malmö

Cykla Posted on Sun, June 21, 2009 21:19:33

Så, ja du… Det blev inte regn den natten och inte den morgonen heller. Jag begav mig runt 9 för att komma igång. Det började inte regna förrän vid 11 eller något. I alla fall, det regnade till och från medan jag cyklade. Fick den eminenta iden att ja kunde ringa Åse så jag kunde följa med hem till Malmö och fira min systers trettioårsdag. Ringde och snackade med henne och kom fram till att det skulle ta för lång tid. Hon och pappa bor i hindås och jag skulle cykla relativt nära där, cirkus 9 mil eller så… (riktigt nära alltså.. 🙂 ) Vi skippade det. Jag blev lite nedslagen för det hade varit skönt och roligt att komma ifrån cykeln och fira syrran nere i Malmö.

Men, pappa ringde någon timme senare och sa att de skulle ta vägen via Jönköping ner så att de kunde hämta mig ändå. RIKTIGT GYTT. var ganska trött på regn just då. Cyklade till Ryd där jag laddade telefonen i en lanthandel och laddade mig själv med en liter jordgubbar, det var ju trots allt midsommar.

Cyklade vidare till Bottnaryd där de skulle hämta mig. Bytte kläder i en gångtunnel under den stora vägen för det regnade som tusan just då. Lite senare kom de och hämtade upp mig.

Sen stuvade vi in cykeln och då skriver jag inte mer eftersom detta handlar om att cykla.

Dags dist. 53.94 km
Effektiv cykling: 2 timmar 49 minuter 47 sek.
med. hast.: 19.37 km/h
max hast. 48.3 km/h
Tot dist. 414 km

Växjö-Vaggeryd

Cykla Posted on Thu, June 18, 2009 20:03:02

Igår höll jag vilodag som det sades innan. Idag gick jag upp vid 0800 tiden och packade ner allt i väskorna och käkade frukost med Lucy och Anders innan jag begav mig 3 minuer övver 9. ca 0905 så började det givetvis att hällregna. Jag hade sandalerna, som jag är mycket nöjd med och jackan och regnbyxorna på mig. So far so good liksom. Hittade vägen till Öjaby som jag skulle, svängde av någonstans och kom till Härlöv som planerat. Från Härlöv var det raka spåret till Moheda där jag frågade två damer om vägråd. De var inte så familjära som jag hoppats med området så de hämtade två herrar som visade och gav mig råd om vägen.

De två herrarna kom fram till att den vägen jag hade sniglat in på kartan var en dålig väg så de visade mig en annan som var mycket bättre enligt dem. Bock och tack sen stack jag deras väg. Den var ganska bra faktiskt. Hade himlen inte kissat ner på mig som den gjorde så skulle jag varit himlans nöjd. Men men, ack och ve. Efter kanske 25 km kom jag till Ohs, på min karta som jag fick av syster Karin för mången år sedan så står det Os. Kikade lite på deras kyrka och stack sedan vidare. Nej förresten, jag tog första fikan i Ohs också. kanelsnäckor, banan och Gimsöy energidryck. Vattnet porlar fortfarande. klockan 12.44 ser jag en bit blå himmel för första gången på dagen. Det varar i ungefär 10 minuter. Mer regn… (Jag vet inte om jag var i Ohs klockan 12.44, tror jag var en bit innan då.)

Vidare på vägen mot Nydala där jag spanade in Nydala klostergård. Den var fin, cisternermunkar eller vad det heter. Det finns nog inga där nu, såg inga i alla fall. Vidare till Hagshult, cyklade 5 minuer på den vägen när jag upptäckte på kartan aatt en annan väg såg bättre ut, cyklade tillbaka och svängde in på den. Efter någon minut såg jag att den ledde till en grusväg. Svordom tänkte jag samtidigt som regnet tilltog. In på en brädgård och frågade om den var belagd längre fram, givetvis inte. Fick rådet att ta den vägen jag cyklat på från början. Gjorde det och kom efter många om och men fram till Hashult. Kikade in på kyrkogården och fyllde på vattenflaskorna där. PANG TJOFF! Regnet avtar och slutar helt. SKÖNSTÖN! Får uppleva lite sol också på väg till Tofteryd. Och sedan till slut till Vaggeryd där jag är nu.

Väl i Vaggeryd så skulle jag till ett ställe som heterBondstorp till ett billigt vandrarhem där. Men nej nej, de svarar inte. Ringer Tilda och får lite andra nummer till andra campingar och vandrarhem. Antingen ligger de på vägar jag redan cyklat, typ 1-2 mil tillbaka eller så är det fel nummer på deras hemsidor eller så finns inte numret längre…

Tar mig till Hjortsjöns camping och här ligger jag nu i tältet. Jag hoppas innerligt att det inte kommer regna inatt eller på morgonen. Det hade varit så sjukt tråkigt. Förövrigt kan tilläggas att jag börjar tycka det är sjukt tråkigt nu. Dessutom känner jag mig lite krasslig i huvudet. Är krassligheten värre imorgon får jag se hur jag gör. Vänern känns inte alls lockande. Skam den som inte ger sig när han väl borde heter det väl, eller?

Idag har jag annars fördrivit tiden med att räkna regndroppar som fallit från min kepsskärm, efter 50 droppar på några minuter slutade jag och brjade räkna fåglar på en åker jag cyklade förbi, det var 14 stycken. Två tranor tror jag att jag såg också, fast det kan lika gärna ha varit två hägrar. De såg i alla fall kära ut. Fyra stycken rådjur/hjortar (näää, jag vet inte skillnaden och orkar inte googla det just nu…) såg jag också. Körde även om en timmerlastare eller vad man nu kallar dem i en uppförsbacke, låg bakom honom några minuter, men det blev tråkigt för han körde bara i 11.5 km/h. Har annars vinkat förbaskat mycket till olika personer i både bilar och traktorer och folk som varit i trädgården. Traktorförare är vläldigt glada i att vinka harb jag märkt. Nej, nu känner jag att jag måste vila. Här följer statestiken för dagens cykling.

Sträcka: 121.50 km
Effektiv cykeltid: 5 timmar 44 minuter 59 sekunder
Med. hast: 21.42 km/h
Max hast: 49.5 km/h
Tot. sträcka: 360.58 km

Den första bilden är utsikten från tältet för en timmes sedan kanske. Den andra är en bild på Hagshults kyrka tror jag det var. Och den tredje och sista är på Nydala klostergåård. Klosterträdgården går att skymta nere till höger i bilden, precis brevid borden och stolarna som munkarna antagligen fikar vid när det är fint väder. Ahh! kom precis på en annan sak jag skulle skriva ju, jag cyklade förbi en väg som hette helveteshålsvägen idag, det var lite skoj. Annars så skriker mina “husvagnsgrannar” på varandra just nu.

Har kollat uppdaterad väderprognos nu, de verkar om det skall regna här mellan 22.00-20.00. Vet inte riktigt om jag pallar med det just nu… Det kan bli Jönköping sen hem…

Har kollat lite till nu, det vekar som om det skall regna fram till på söndag i mitt tilltänkta spår, det orkar jag verkligen inte med!